Press publications

28-02-2005 Willem van Starrenburg naar Transmission Records

Willem van Starrenburg treedt 1 maart aanstaande in dienst van Transmission Records. Deze onafhankelijke, in Maassluis gevestigde maatschappij maakt deel uit van Double Dutch bv, dat wordt geleid door directeur Hans van Vuuren. Van Starrenburg gaat bij Transmission Records de functie van strategic marketingmanager bekleden. “Een spannende uitdaging die me na een korte onderbreking weer terugbrengt in het mij zo geliefde en vertrouwde platenvak,” zo laat Van Starrenburg Muziek en Beeld weten. “Ik zie erg uit naar de samenwerking met Hans. Wij gaan onze wederzijdse liefde voor muziek inzetten om Transmission Records verder uit te bouwen tot een nóg succesvoller bedrijf.” Het afgelopen jaar heeft Van Starrenburg zich beziggehouden met de oprichting van zijn eigen bedrijfje Vanstar Artist Management & Agency, dat het artiestenmanagement verzorgt voor onder anderen Ron Boszhard, Babette van Veen, Ferry van Leeuwen en Hans Vermeulen. Daarvoor werkte hij als general manager bij RW Entertainment en nog eerder als senior projectmanager bij EMI Music. Van Starrenburg: “Vanstar Artist Management & Agency wordt nu ondergebracht bij Double Dutch bv, waardoor ik mijn managementactiviteiten kan blijven uitvoeren. Artiesten, platenmaatschappijen en managementbureaus kunnen Vanstar Artist Management & Agency dus gewoon blijven inhuren. We werken op commissiebasis en verzorgen de coaching en day-to-day-business van de artiest in kwestie.” Transmission Records heeft zich de afgelopen jaren uitermate succesvol getoond in de heruitgave van cd-producties, aankopen van audio- en beeldrechten en ontdekken van nieuw talent binnen voornamelijk het metal-segment. Zo staan bij Transmission Records de Nederlandse bands After Forever, Aina en Epica onder contract. Deze zijn ook elders in de wereld succesvol. Van de gothic-band Epica verschijnt binnenkort het nieuwe album Consign To Oblivion, een orkestrale, in 5.1 Dolby Surround opgenomen superaudio-cd die werd geïnspireerd door de mayacultuur.

© Muziek en Beeld 2005

24-03-2005 “Je moet wel je nek durven uitstekenVerwachting nieuwe Epica: 150.000 units wereldwijd.

Op 21 april verschijnt Consign To Oblivion, het tweede album van de Nederlandse band Epica. De platenmaatschappij van de groep, Transmission Records, laat niets na om de release een succes te laten worden. Er zijn posters, promo’s, postcards en flyers in overvloed en onlangs is Willem van Starrenburg aangetrokken als strategic marketingmanager. Door Jurriën Beerda

Transmission Records is tien jaar geleden opgericht. De onafhankelijke, in Maassluis gevestigde maatschappij maakt deel uit van Double Dutch BV, dat wordt geleid door directeur Hans van Vuuren. Transmission heeft zich de afgelopen jaren succesvol getoond in de heruitgave van cd-producties, aankopen van audio- en beeldrechten en ontdekken van nieuw talent binnen voornamelijk het metal- en gothic-segment. Zo staan bij Transmission de Nederlandse bands After Forever, Asrai, Aina en het eerdergenoemde Epica onder contract. Met de komst van Van Starrenburg en de release van Consign To Oblivion moet Transmission naar een nog hoger plan getild worden. Het nieuwe album is een orkestrale superaudio-cd (sacd), geïnspireerd door de mayacultuur. Naast de sacd verschijnt een limited edition, bestaande uit een boekwerk, een cd én een dvd. “Aan het album is te horen dat Epica is gegroeid, zowel als artiest en compositorisch als tekstueel”, vertelt Van Vuuren. “De band staat onder meer op Pinkpop en Wâldrock en we merken dat de groep meer en meer in de picture komt te staan. Kopers van de sacd worden overigens beloond, want op die drager staan drie bonustracks.” Van Starrenburg vult aan: “Er hangt iets rond deze band. Van alle kanten is er interesse en wij denken daarom ook dat Epica dit jaar doorbreekt. De muziek blijft grotendeels gothic-metal, maar het gaat voor een deel ook meer een popkant op, zoals de eerste single Solitary Ground. Nog een hele grote groep mensen kent Epica niet. Voor een deel gaan we die proberen te bereiken door Simone (Simons, zangeres, red.) naar voren te schuiven. In rockmagazines krijgt de hele band aandacht, maar daarbuiten is dat Simone, ook in bijvoorbeeld de videoclip.”

Zuid-Amerika
Van Vuuren verwacht van het album in Nederland minimaal zoveel units te verkopen als van debuutalbum The Phantom Agony: 15.000 stuks. “En zowel de cd als de 2 Meter Sessie-dvd, die 10.000 keer is verkocht, lopen nog steeds door.” Van Starrenburg is optimistischer: “Ik denk dat we in Nederland 20.000 cd’s weg kunnen zetten, in Europa 80.000 en wereldwijd, waaronder Zuid-Amerika en Azië, nog eens 50.000, waarmee het totaal dus op 150.000 komt. We hebben veel tools om het tot een succes te laten worden, waaronder de later dit jaar te verschijnen filmscore en titelsong van Joyride (geschreven door Epica) met Georgina Verbaan en Tygo Gernandt in de hoofdrollen. Bij EMI (waar Van Starrenburg twintig jaar gewerkt heeft, red.) waren de mogelijkheden vaak beperkt en dat is nu totaal anders.” Om het album onder de aandacht te brengen zijn niet alleen posters en dergelijke verkrijgbaar, ook vinden een radio- en televisiecampagne plaats. Van Starrenburg: “Daarnaast vliegen we de band Europa in voor face-to-face-interviews, showcases, instores, voorafgegaan door een uitgebreide printcampagne.” Momenteel toert Epica door Europa en in het najaar gaat de band weer op tournee door Europa, maar ook naar Zuid-Amerika. Van Vuuren: “We hebben ook licentiedeals gesloten met Noord-Amerika en Canada en zodoende gaat Epica daar later dit jaar ook een tour doen.”

Overnemen
Transmissions basis is kwalitatief hoogstaand product, vertelt Van Vuuren. “Niet bij sommige cd’s of dvd’s, maar continu.” De prijs wordt bewust laaggehouden. Zo is de ppd voor Consign To Oblivion €11,90. Van Vuuren: “Dat geldt voor de sacd én de limited edition. Normaal gesproken is onze ppd €10,85, maar met deze speciale uitgaven is het naar mijn mening wel gerechtvaardigd er een euro bij te doen, de kosten zijn namelijk nóg hoger. In totaal hebben we €100.000,- besteed aan deze release. Van a tot z is het allemaal dik in orde en dat moet ook wel. Je moet het lef hebben te investeren en je nek durven uitsteken en daar moet continuïteit in zijn. Aan The Phantom Agony hebben we niets verdiend, maar met de nieuwe cd is het tijd om te oogsten.” Volgens Van Starrenburg wordt het geld dat verdiend wordt met de nieuwe plaat wel meteen weer geïnvesteerd in nieuwe projecten. Hij geeft ook aan dat alle elementen aanwezig zijn om Transmission naar een nóg hoger plan te tillen. “Arjen Dorenbos is de nieuwe financiële man, afkomstig van Coca-Cola, Hans is de directeur én het creatieve brein en ik ben er voor de marketing en organisatie.” Van Vuuren kijkt bij het tekenen van nieuwe acts altijd wereldwijd en niet alleen naar Nederland. “Wij hebben altijd internationaal gekeken en iedere act is ook daadwerkelijk uitgelicenseerd.” Dat het goed gaat met Transmission blijkt uit de uitspraak van Van Vuuren dat majors bij het bedrijf aan de deur hebben gestaan. “Ik denk er voorlopig niet over mijn bedrijf in de etalage te zetten, ondanks de vele verzoeken hiertoe. Voor mijn artiesten geldt hetzelfde en daar blijf ik de komende jaren duurzaam in investeren.”

© Muziek en Beeld 2005